maandag 24 november 2008

Tegenstrijdigheden in de Formule 1

In de topklasse van de autosport rommelt het de laatste tijd een beetje. Eerst stapte Super Aguri uit de Formule 1 omdat ze het niet meer konden betalen. Vervolgens kwam er het seksschandaal van Max Mosley. De eerste nachtrace was ook een feit in Singapore. En het vele schuiven van de circuits viel op. Zo vervalt de Grand Prix van Frankrijk en Canada (hoogst waarschijnlijk). En het Euro Disney Circuit wordt toch niet gebouwd door te weinig investeerders. Zo heeft ook Donington Park een probleem omdat de verbouwing achterstand oploopt. En dan zijn er nog de vele nieuwe regels die voor 2009 gelden. Met als hoofddoel het terugdringen van de kostenposten. Maar is dat wel het hoofddoel?

De Formule 1 is de duurste autosport van de wereld. Het aantal teams bedraagt momenteel tien waarvan slechts twee 'prive-teams'. En allen klagen ze over de enorme prijs die ze moeten betalen. Zo dreigt Toyota de Formule 1 in te gaan ruilen voor de Le Mans Series. En ook Honda lijkt niet lang meer mee te gaan draaien. Dan is er nog het probleem bij het Williams team die een mega verlies noteerde. Wat al gauw nekkend is voor een klein prive-team dat leeft op sponsorinkomsten. Maar door de kredietcrisis dreigen ook deze sponsorinkomsten ten gronde te gaan. Ze zijn het met zijn allen er over eens: Er moet iets gebeuren!


De eerste maatregelen was het spannender maken van de Formule 1 door op slicks te gaan rijden. Wat sneller een spin betekent. En ook de achtervleugel en voorvleugel moesten een face-lift ondergaan om inhaalactie's te bevorderen. Ook om de sport een groenere tint mee te geven. Moest de uitstoot gereduceerd worden. Ik ben het er overeens dat de uitstoot van een Formule 1 race gingantisch zijn. En dan doel ik niet op de auto's zelf maar op het circus eromheen. Elke keer moeten de auto's en personeel met een benzineslurpende vliegtuig verplaatst worden. Maar mijn mening is niet dat de Formule 1 zich hier veel van moeten aantrekken. Als ze echt de uitstoot willen terugdringen. Moeten ze investeren in schonere vliegtuigen (tegenstrijdigheid). Nog een argument: Wist je dat de uitstoot van alle Formule 1 auto's in een seizoen even groot is als éen trans-Atlantische vlucht.
De FIA kwam een maand geleden met het idee om geld te gaan besparen in een grote kostenpost: De motoren. De FIA pleitte voor een standaarmotor. Logischerwijs zijn de teams heer fel op tegen. Eerst wil de FIA meer spanning en vervolgens willen ze een standaardmotor bouwen. Om het milieu te besparen moeten de teams voor seizoen 2009 hun auto voorzien van een KERS-Systeem. Dit systeem vangt energie op die bij het remmen vrij komt om deze nog een keer te gebruiken met een 'boostknop' á la A1GP. De FIA snapt blijkbaar niet dat het ontwikkelen van dit systeem enorm veel geld kost (tegenstrijdigheid).
Ook de circuits krijgen het enorm zwaar te verduren. De kosten om de Formule 1 alleen al om een plek te hebben op de kalender is voor een nieuw circuit een belachelijke 40 miljoen euro, voor 'klassieke' circuits zoals, Spa-Francorchamps is het nog steeds 14 miljoen euro. En willen ze het contract verlengen dan moet er ongelofelijk veel geld worden geínvesteerd in de voorzieningen van zo'n circuit. En tel daar de kosten van de organisatie en andere kosten (zoals verkeersregelaars enz.) maar bij op. En je voelt je meteen zwakjes. De Formule 1 moet blijkbaar goedkoper worden maar dat geldt blijkbaar maar alleen voor de teams.

Zo wordt de FIA enorm rijk van deze oplossing. Het kijkcijferaantal blijft stijgen. Zeker omdat ook de ontwikkelingslanden een televisie en vrije tijd hebben om er naar te kijken. De circuits betalen zich blauw aan de FIA voor een race per seizoen. De teams betalen zich blauw om úberhaupt te kunnen rijden. En de FIA? Ja die vangt alles...

Geen opmerkingen: